Smartschool
Smartschool Skore
In Smartschool:
-
Sturen we berichten tussen teamleden
-
Communiceren we met ouders (co-accounts)
-
Gebruiken we het Leerlingvolgsysteem
-
Gebruiken we Intradesk voor documenten en verslagen
-
Organiseren we agenda's in de Planner
Smartschool biedt een zeer uitgebreide handleiding aan met veel screenshots en filmpjes. Deze open je eenvoudig door rechtsboven op het vraagteken te klikken.
✅ TIP!
-
📱 Download de gratis app je op smartphone, zo hoef je niet iedere keer een dubbele authenticatie te doen bij het inloggen
-
📢 Stel in je Profiel in wanneer en waar je meldingen wilt ontvangen over nieuwe berichten, documenten, etc.
Gebruik de zoekbalk om snel tot de gewenste informatie te komen, of kijk verderop de pagina voor de verschillende modules van Smartschool.
In het Skore Puntenboek:
-
Registreer je de scores van taken en toetsen
-
Geef je feedback op taken en toetsen, en op rapporten
-
Kies je wanneer scores en feedback zichtbaar zijn voor leerlingen en/of ouders
-
Maak je rapporten en druk je deze af
Open je puntenboekje door te klikken op Ga naar > Skore puntenboek
-
Selecteer je klas
-
Selecteer het vak of alle vakken waarvoor je punten wil ingeven
-
Open het puntenboek
-
Klik op het groene plusteken om nieuwe evaluaties toe te voegen
✅ TIP!
🎯 Ouders zien in de module 'Resultaten' alle evaluaties
Kies het vak en vul een naam voor je evaluatie in, een datum en maximum. Kies het evaluatietype en de publicatiedatum
-
Hoe het rapport correct invullen
-
link naar het infofilmpje voor het invullen( link: Filmpje rapporten 2.0)
-
-
Hoe vind ik alle commentaren per afname, per hoofdvak
Via afdrukcentrum volgende selecteren.
Dit gaat een zip-file genereren met per leerling een word document. Alle vak- en evaluatie commentaren per afname staan samengevat.
Zo bekijk en gebruik je de sjablonen van Methodecampus Peer
Leer hier enkele basishandelingen die van toepassing zijn bij meerdere Google apps
Snelmenu:
Welke Google apps biedt de school aan en hoe navigeer ik er gemakkelijk naar?
3 Manieren om een nieuw document (presentatie, formulier, ...) te starten
Zo bekijk en gebruik je de sjablonen van Methodecampus Peer
Smartchips: schakel snel tussen verschillende items vanuit één document
Praktijkvoorbeeld van smartchips, dropdownmenu's en bouwstenen
Welke Google apps biedt de school aan en hoe navigeer ik er gemakkelijk naar?
Methodecampus Peer biedt jou een hele waaier aan Google Producten gratis aan. Via de "app launcher" (3x3 bolletjes rechtsboven in de Chrome browser of op Google) zie je welke apps je ter beschikking hebt. Deze portefeuille kan veranderen of uitbreiden doorheen de tijd omdat Google haar apps en voorwaarden regelmatig bijstelt - of door de keuzes van de school.
Weet dat leerlingen niet altijd dezelfde apps als jou in hun launcher hebben staan. Soms worden apps voor hen geblokkeerd of beperkt omwille van leeftijd, pedagogische keuzes of veiligheid.
De belangrijkste apps worden op deze website toegelicht.
3 Manieren om een nieuw document (presentatie, formulier, ...) te starten
Je maakt een nieuw document / spreadsheet / presentatie / formulier via één van deze 3 manieren
-
In Google Drive, via de knop 'Nieuw'. Je kan eerst in de juist map gaan staan en vervolgens op 'Nieuw' klikken, zo staat je document meteen op de juiste plek
-
Via de 3x3 bolletjes (App launcher) rechtsboven in de Chrome browser of op Google
-
Op een Chromebook of tablet: rechtstreeks in de app van je keuze, bv. Google Documenten
Google Drive
Smartchips zijn tags of "meta-blokjes" die rechtstreeks in Google Documenten en Spreadsheets kunnen worden ingesloten. Ze maken het heel gemakkelijk om te verwijzen naar andere bestanden, agenda-afspraken, datums of naar collega's (bv. taakverdeling). Hiermee kan je heel veel informatie in één document bundelen zonder informatie te dupliceren.
✅ Iedereen die het document gebruikt wordt snel en zonder omwegen naar de juiste referenties of informatie geleid.
✅ Je document blijft overzichtelijk: jij en andere gebruikers kunnen de muisaanwijzer op een chip plaatsen of erop klikken voor meer informatie.
✅ Je hoeft collega's of leerlingen niet langer uit te leggen waar ze een allerlei zaken terugvinden. Zo kan je in een vergaderagenda een vorig verslag koppelen, zonder dat je het opnieuw als bijlage moet mailen.
✅ Je verwijzingen naar documenten en agenda-afspraken blijven up-to-date omdat je de informatie niet dupliceert, maar enkel een linkje legt naar deze externe bronnen.
Hoe voeg je een verwijzing toe?
-
Klik in het menu bovenaan op Invoegen > Smartchips en kies de smartchip van je keuze.
-
Of typ het "@" teken. Er opent zich een keuzemenu waarin je meteen documenten of agenda-afspraken kan kiezen.
-
Let erop dat wanneer je een document deelt met anderen, je ook de bronmaterialen met hen deelt, anders hebben ze geen inzagerechten. Of werk vanuit een gedeelde map, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken.
Smartchips: schakel snel tussen verschillende items vanuit één document
Praktijkvoorbeeld van smartchips, dropdownmenu's en bouwstenen
Kijk in onderstaand document hoe de verschillende bouwstenen in de praktijk werken. Je kan best het document openen (klik op de pijl in de rechterbovenhoek van de afbeelding) opdat alle functies correct werken.
Met Google Drive:
-
Beschik je over gratis cloudopslag voor al je schoolbestanden
-
Kan je altijd en overal aan je bestanden, op je smartphone, als je van computer wisselt of wanneer een toestel crasht
-
Deel je documenten met teamgenoten en/of leerlingen en zij met jou
-
Geef je structuur aan je eigen 'kennisdatabank' door je documenten te ordenen in mappen en kleuren toe te kennen
-
Raadpleeg je de interne intradesk-structuur van Methodecampus Peer
-
Gebruiken verschillende Google tools Drive als (data)base: Google Forms, Classrooms, Sites, etc
✅ TIP!
-
📂 Door Google Drive lokaal op je computer (desktopversie) te installeren kan je mappen en bestanden uit je Drive in je verkenner zien staan
-
⭐ Markeer je meest gebruikte documenten of mappen 'Met ster' om ze snel terug te vinden
-
🔗 Gebruik snelkoppelingen om één bestand in meerdere mappen op te slaan en onnodige duplicaten te vermijden
-
❓ Niet zeker wat een knop in Google Drive betekent? Ga eender waar met je muis op staan zonder te klikken en je krijgt een pop-up met de functie van de knop
Google Documenten
Snelmenu:
Zo navigeer je vlot in Google Drive
Met de zijbalk aan de linkerkant kan je eenvoudig door Google Drive navigeren.
-
Mijn Drive: Dit is vergelijkbaar met "Mijn Computer" op een pc. Hier vind je je bestanden en mappen die je zelf hebt aangemaakt of opgeslagen.
-
Gedeeld met mij: Hier vind je bestanden en mappen die anderen met jou hebben gedeeld.
-
Recent: Hier worden alle bestanden en mappen weergegeven die je recentelijk hebt geopend, zodat je gemakkelijk kunt vinden waaraan je onlangs hebt gewerkt.
-
Met een ster: Je kunt bestanden en mappen markeren met een ster om ze te bookmarken en ze later gemakkelijk terug te vinden. Ze worden hier automatisch geplaatst wanneer je ze markeert.
-
Prullenbak: Net als de prullenbak op je computer is dit de plek waar verwijderde bestanden en mappen terechtkomen. Je kunt hierheen gaan om bestanden en mappen permanent te verwijderen, maar dat is niet verplicht.
Werk en organiseer vanuit de knop '+ Nieuw'
De knop "Nieuw" is een handige manier om snel verschillende soorten inhoud te maken en te
beheren in Google Drive.
-
Nieuwe map: Hiermee kun je nieuwe mappen maken om je bestanden te organiseren.
-
Bestanden / map uploaden: Hiermee kun je bestanden vanaf je computer naar Google Drive uploaden. Dit is handig om bestaande bestanden in je Google Drive-account te plaatsen.
-
Google Documenten: Hiermee kun je een nieuw Google Document maken, vergelijkbaar met Microsoft Word. Je kunt tekstverwerkingsdocumenten maken en bewerken.
-
Google Spreadsheets: Dit opent een nieuw Google Spreadsheet, vergelijkbaar met Microsoft Excel. Je kunt gegevens en berekeningen invoeren en bijhouden.
-
Google Presentaties: Hiermee kun je een nieuwe Google Presentatie maken, vergelijkbaar met Microsoft PowerPoint. Je kunt dia's maken en een diavoorstelling samenstellen.
-
Google Formulieren: Je kunt een nieuw Google Formulier maken. Dit is handig voor het maken van enquêtes, toetsen, quizzen en registratieformulieren.
-
Meer: Hier vind je extra opties zoals het maken van Google-tekeningen, Google-sites en meer, afhankelijk van de instellingen en add-ons die zijn ingeschakeld door de school.
Maak een overzichtelijke Drive omgeving voor jezelf
Gebruik (sub)mappen, snelkoppelingen, vermijd duplicaten, en werk met kleuren!
Voor meer tips, kijk op de EHBO pagina van deze website.
⚙️ Enkele weetjes i.v.m. het technisch beheer
-
📂 ICT helpt jou met het installeren van de desktop versie van Google Drive
-
😰 Paniek over een document dat je verloren bent? Neem contact met ICT, zij kunnen in sommige gevallen documenten herstellen die recent verwijderd werden
Met Google Documenten:
-
Gebruik je eersteklas software voor tekstverwerking
-
Werk je gelijkaardig als in Word maar zonder dure Office licentie
-
Maak je mooie teksten en verslagen met enkele handige tools die niet in Word staan
-
Werk je gemakkelijk met anderen samen in één document
-
Geef je eenvoudig feedback op de teksten van anderen
-
Gebruik je vooraf gemaakte templates van Methodecampus Peer
-
Worden nieuwe documenten automatisch opgeslagen in jouw Google Drive
✅ TIP!
-
Gebruik het @-menu om snel smartchips, bouwstenen en dropdownmenu's toe te voegen
Google Classroom
Gebruik de sjablonen van Methodecampus Peer
De knop "Nieuw" is een handige manier om snel verschillende soorten inhoud te maken en te beheren in Google Drive.
-
Nieuwe map: Hiermee kun je nieuwe mappen maken om je bestanden te organiseren.
-
Bestanden / map uploaden: Hiermee kun je bestanden vanaf je computer naar Google Drive uploaden. Dit is handig om bestaande bestanden in je Google Drive-account te plaatsen.
-
Google Documenten: Hiermee kun je een nieuw Google Document maken, vergelijkbaar met Microsoft Word. Je kunt tekstverwerkingsdocumenten maken en bewerken.
-
Google Spreadsheets: Dit opent een nieuw Google Spreadsheet, vergelijkbaar met Microsoft Excel. Je kunt gegevens en berekeningen invoeren en bijhouden.
-
Google Presentaties: Hiermee kun je een nieuwe Google Presentatie maken, vergelijkbaar met Microsoft PowerPoint. Je kunt dia's maken en een diavoorstelling samenstellen.
-
Google Formulieren: Je kunt een nieuw Google Formulier maken. Dit is handig voor het maken van enquêtes, toetsen, quizzen en registratieformulieren.
-
Meer: Hier vind je extra opties zoals het maken van Google-tekeningen, Google-sites en meer, afhankelijk van de instellingen en add-ons die zijn ingeschakeld door de school.
Smartchips zijn tags of blokjes die rechtstreeks in Google Documenten kunnen worden ingesloten. Ze maken het heel gemakkelijk om te verwijzen naar andere bestanden, agenda-afspraken, datums of naar collega's (bv. taakverdeling). Hiermee kan je heel veel informatie in één document steken zonder duplicaten te maken. Iedereen die het document gebruikt wordt snel en zonder omwegen naar de juiste referenties of informatie geleid.
Je document blijft overzichtelijk: jij en andere gebruikers kunnen de muisaanwijzer op een chip plaatsen of erop klikken voor meer informatie. Zo open je bijvoorbeeld gemakkelijk een document zonder dat je dit moet gaan zoeken tussen je bestanden.
Smartchips: snel schakelen tussen items vanuit één document
Praktijkvoorbeeld van smartchips, dropdownmenu's en bouwstenen
Kijk in onderstaand document hoe de verschillende bouwstenen in de praktijk werken. Je kan best het document openen (klik op de pijl in de rechterbovenhoek van de afbeelding) opdat alle functies werken.
⚙️ Enkele weetjes i.v.m. het technisch beheer
-
📂 ICT helpt jou met het installeren van de desktop versie van Google Drive
-
😰 Paniek over een document dat je verloren bent? Neem contact met ICT, zij kunnen in sommige gevallen documenten herstellen die recent verwijderd werden